De belangrijkste competentie van de 21ste eeuw

8.867 geïnspireerde lezers

‘Dank voor uw komst. Gaat u zitten. Heeft u het gemakkelijk kunnen vinden? Fijn. Kunnen we u iets te drinken aanbieden? Espresso, zegt u? Dubbel? Gaan we regelen. We kunnen ons goed voorstellen dat uw het sollicitatiegesprek spannend vindt. Maar zenuwpees niet langer, we hebben maar één eenvoudige oefening waar u uw aandacht op moet richten. Laten we meteen van start gaan. Bent u er klaar voor?

Ziet u die prachtige kantoorplant in de hoek van de kamer staan? Wij willen uw vragen om aandachtig alle bladeren te tellen. U heeft 60 minuten de tijd, precies de lengte van dit sollicitatiegesprek. Geeft u zelf maar aan wanneer u wilt beginnen.’

Wat is aandacht?
Anno 2018 is aandacht het meest gewilde goedje dat iedereen je gedurende de hele dag probeert af te pakken. Goud is uit, want besmet. Geld is uit, want leef ‘minimal’. Bitcoin is uit, want een luchtbel.
De hele (digitale[1]) wereld draait tegenwoordig om het kopen én verkopen van jouw aandacht. Google, Facebook, Instagram, nieuwssites, hun hele dienstverlening is erop ingericht je aandacht te trekken (PING!) én vast te houden (SCHRIJF JE VANDAAG NOG IN!).
‘de wereld anno 2018 draait om kopen en verkopen van jouw aandacht’

Aandacht is het nieuwe geld
Aandacht komt van ‘denken aan’. Een synoniem van aandacht is ‘belangstelling tonen’. Door belangstelling te tonen richt je je aandacht op iets of iemand. Een belang stellen betekent letterlijk dat ‘je waarde steekt’ in iets of iemand. Aandacht is dus waarde!

‘aandacht = waarde = geld’

En net als met geld geldt: je kunt je aandacht maar één keer uitgeven.

Wat kun je met aandacht?
Je kunt je aandacht op iets richten. Je kunt je aandacht aan iemand geven. Het effect van je aandacht is hetzelfde. Datgene waar jij je aandacht op richt, groeit in kwaliteit. Dat geldt voor dingen, dat geldt voor mensen.

Het diner dat je met aandacht bereidt. De blog die je met aandacht schrijft. De krant die je aandachtig leest. De kwaliteit van het eten, je blog, de kennis van de wereld, groeit met iedere minuut aandacht die je het geeft.

Hetzelfde geldt wanneer we onze aandacht richten op iemand. Alle menselijke interacties draaien om aandacht. Door volledige aandacht voor iemand te hebben groeit de persoon, groeit de relatie die je met hem of haar opbouwt. Wanneer je iemand aandacht geeft, voelt iemand zich gehoord, voelt iemand zich sterker. Waarom? Omdat je een verbinding met iemand bent aangegaan. Je hebt een belang in de ander gesteld. Je hebt de ander belangrijk gemaakt. Niet voor niets omschrijven we aandacht ook als liefde. Want aandacht = liefde.


[1] Waarom bestaat er bijvoorbeeld geen betaalbare versie van internet die geen reclames bevat?
fitch wordt gek van alle afleiding
De vijand van aandacht: afleiding
Toch zijn we vaak niet in staat om iets met volledige aandacht te doen. We worden continu afgeleid: door luidruchtige collega’s in je kantoortuin. Door je peuters die aan je broekspijpen hangen. Het vibrerende apparaatje in je jaszak. Of het steeds opnieuw oplichtende scherm naast je toetsenbord. Like!
‘afleiding is de grootste vijand van aandacht’

De belangrijkste vijand van aandacht is afleiding. Met een omgekeerd effect tot gevolg: beperkte aandacht leidt tot een beperkte verbinding, tot beperkte kwaliteit. ‘Multi-tasken’ betekent aandacht verdelen. Verdeelde aandacht leidt tot verminderde kwaliteit.

Aandacht: de allerbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw
In een tijd waar mensen gemiddeld 221 per dag[2] op hun telefoon kijken, wordt aandacht een zeldzaam goed.

Met een paar jaar testen we in onze sollicitatieprocedures niemand meer op ‘proactief’of ‘hands-on’ gedrag. Omgevingssensitief? Liever niet. Zelfs de competentie samenwerken en assertiviteit parkeren we bij het vuilnis. Want wat leveren deze competenties nog op als je ze niet meer met aandacht doet?

Wij bij Fitch voorspellen dat aandacht de allerbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw wordt. Dus recruiters: ga aan de slag met het verzinnen van originele aandacht-oefeningen. En relatiezoekers: test je tafelgenoot op telefoonogen. Want alleen aandacht leidt tot kwaliteit…

En, zeg eens eerlijk, heb je je aandacht erbij kunnen houden?


[2] Bron: https://www.tecmark.co.uk/blog/smartphone-usage-data-uk-2014

 

Stuur deze wijsheid naar een vriend!



Transformationeel leiderschap, eenhoorns, en andere mythes

8.867 geïnspireerde lezers