Jezelf profileren op LinkedIN: waarom iedereen kapitein wilt zijn

The most overused buzzwords of 2013”. LinkedIn windt er in een recente blog geen doekjes om: met omschrijvingen als ‘verantwoordelijk' en ‘gedreven' profileer je jezelf niet. Iedereen loopt zichzelf op dezelfde manier te profileren. Wat is de verklaring voor de keuze van deze woorden? Welke verantwoordelijke, creatieve innovatieveling valt er nog op tussen de vele andere gedreven experts?

Fitch analyseert en profileert: welk profiel komt naar voren? De Nederlandse Linked'inner in beeld…

Fitch diagram die laat zien welke woorden mensen gebruiken op linkedin en wat voor profiel dat oplevert. De krachten zitten op zelfbewust, geïnspireerd en realistisch

Mensen die hoog scoren op as 2 (geïnspireerd), as 5 (zelfbewust) en as 7 (realistisch) in de Fitch Methode hebben een duidelijk leiderschapsprofiel. Ze worden ook wel omschreven als ‘kapiteins' of ‘aanvoerders'. Als we de profielen van Linkedin mogen geloven, wemelt het in Nederland van de geboren leiders1.

Waarom wil iedereen zo graag een kapitein zijn? Het antwoord is waarschijnlijk heel eenvoudig. Durf, zelfverzekerdheid en doelgerichtheid, eigenschappen die we een kapitein toekennen, worden in onze maatschappij gelijk gesteld aan succes. Als je wilt laten zien hoe succesvol je bent of als je juist succesvol hoopt te worden, zul je jezelf al snel met aan succes gelijk staande termen omschrijven.

Maar wat is eigenlijk succes?

“Leven in overeenstemming met je voortreffelijkheid”, was het uitgangspunt van Aristoteles. In andere woorden: succes ontstaat wanneer je dicht bij jezelf blijft en doet waar je goed in bent. Wil je je dus écht presenteren als iemand die succesvol is, omschrijf jezelf dan met de termen die jouw karakteriseren. Niet minder belangrijk: anderen kunnen aan de hand van een waarheidsgetrouw beeld beoordelen wat je voor hen kunt betekenen.

Moeite met de juiste termen te vinden? Vraag met Kerstmis je dierbare omgeving jou te omschrijven. Objectieve bevestiging nodig? Doe de teaser op Fitch.nl en gebruik de uitkomsten om je écht te profileren. Wat maakt jou bijzonder?

1 Het is niet uitgesloten dat Linkedin één bepaald type mens aantrekt, namelijk het soort mens dat zich graag profileert: de kapitein, de aanvoerder, het uithangbord. Verlegen mensen vinden het niet prettig om zich te profileren. Ook zorgzame types zullen niet snel de behoefte voelen zich te profileren. Hier is meer onderzoek voor nodig.

Meer leren over jouw karakteristieken?

Schrijf je in voor de blog!


Begin vandaag: schrijf je in voor onze blog!

De officiele Fitch blogs laten je de wereld zien door een Fitch-bril. Nicolas neemt je maandelijks mee op psychologische ontdekkingsreis! Schrijf je in voor onze blog!

Gerelateerde inspiratie

#blogging

Laten we kennis maken!

Mooi, je wilt aan de slag. Daarmee zet je een belangrijke eerste stap! Kom in contact met Femmie! Ze bezit heel veel antwoorden en kan je veel vertellen over wat we voor je kunnen betekenen.

Femmie Jansen

Fitch Psycholoog