Je werkplek moet energie genereren

Je werkplek moet meer inspiratie genereren dan je thuisplek. Waarom zou je anders naar je werk gaan?

Het is een simpele redenering die in veel organisaties toch zelden opgaat. Denk nog eens terug aan je eerste sollicitatie: wat waren toen je eerste indrukken?

Het begint bij de receptie waarachter de mens is wegbezuinigd. Vooral de confrontatie met de lege receptiedesk maakt dat je je nog eenzamer voelt dan bij de intercom van de drive-in van de McDonalds. Er staat een telefoon met een aantal vlug neergekrabbelde nummers die je kunt bellen. Je toetst het nummer in dat leidt naar de recruiter die je zo dadelijk aan een stevig ontwikkelassessment gaat onderwerpen.

Wanneer je in de wachtruimte gaat zitten, kijk je eens om je heen. De vloer, de muren, de stoelen; alle zijn geverfd in de categorie kleuren die je nooit in enig vriendenboekje zult vinden achter de vraag: “wat is je favoriete kleur?”. Beige, bruinig, grijzig; kleuren zonder een uitgesproken karakter. Kleuren waar niemand over kan vallen.

‘wat is jouw favoriete kantoorkleur?'

Kostenefficiënt is de heilige graal

Tijdens het sollicitatiegesprek kun je plaatsnemen op je toekomstige werkplek. Het zompige systeemplafond zuigt niet alleen het geluid, maar ook je energie naar boven. Het TL-licht lacht je weemoedig toe. Kostenefficiënt worden dergelijke investeringen genoemd. Bedrog van het bewustzijn zou een betere benaming zijn. TL-licht bestaat uit een stroom snelle lichtflitsen waarvan je de flikkering niet met het bewuste oog kunt waarnemen. Onbewust nemen onze zenuwcellen al die verschillende flitsen echter wel degelijk waar. Niet voor niets wordt werkstress ook gerelateerd aan de flikkerende lampen waaronder we iedere dag plaatsnemen.

Wanneer je eenmaal op basis van je sterke competentieset de vacature hebt binnen gehengeld, kun je plaatsnemen achter je bureau. Het kunststof bureaublad met het houtnerf motiefje, de plastic kantoorplant in de hoek van je kamer, het zijn suggesties aan de natuur. We weten uit onderzoek dat natuur een positief effect heeft op de gezondheid en ons humeur. Maar suggestie-objecten leiden slechts tot suggestie-effecten.

Uit de bocht het resultaat

Gedurende je eerste werkdag weet je al snel de weg naar het koffieautomaat te vinden. Het plastic bekertje dat automatisch onder de druiper wordt geplaatst. Het geluidje van bonen die worden gemalen lijkt van een cassettebandje te komen. Voordat je de koffie proeft, weet je brein het al: ongeacht het aantal streepjes dat je aan de sterkte toekent - de koffie is bocht.

Met het plasticje bocht in je hand loop je terug naar je bureau. Je blijft even staan en staart naar het schilderij naast je deur. Vorm, noch boodschap is te ontdekken. Het schreeuwt weliswaar meer uitgesproken dan de rest van de attributen van je kantoor, maar je kunt de gedachte niet onderdrukken: zou de automatisering ook in de kunst haar slag hebben geslagen?

Wanneer de klok naast het schilderij vijf uur aangeeft, hoor je nog net geen zoemer. Gelukkig, je kunt naar huis. Lekker opladen op de plek waar het fijn ruikt en je energie krijgt.

Van bocht kun je bocht verwachten

Stel jezelf de volgende vraag: welke kwaliteit dienstverlening kun je van je medewerkers verlangen, indien je hen in een omgeving plaatst van inferieure kwaliteit? Welke bochtproducten kun je van hen verwachten indien je ze koffiebocht voorzet? Welke nepproducten kun je van hen verwachten als je ze omringt met nepvoorwerpen?

‘welke kwaliteit kun je van je medewerker verwachten als je slappe koffie schenkt?'

De kwaliteit die je van je medewerker kunt verwachten staat gelijk aan de formule:

kwaliteit medewerker x kwaliteit omgeving = prestatie medewerker

Tel uit je winst!

Thuiswerken, de armoe troef­

Met de introductie van het nieuwe werken werd ‘thuiswerken’ grootschalig omarmd. Je kunt het je goed voorstellen: de plek waar je de meeste tijd van de dag doorbrengt is met minimale middelen ingestoken. Terwijl je van de plek waarin je zoveel aandacht en liefde hebt gestoken iedere ochtend afscheid neemt.

Je huis verlaten omdat je werkplek je meer inspiratie biedt. Dat zou de filosofie van iedere kantoorarchitect én werkgever moeten zijn.


Stuur deze wijsheid naar een vriend!


Begin vandaag: schrijf je in voor onze blog!

De officiele Fitch blogs laten je de wereld zien door een Fitch-bril. Nicolas neemt je maandelijks mee op psychologische ontdekkingsreis! Schrijf je in voor onze blog!

Gerelateerde inspiratie

#blogging

Laten we kennis maken!

Mooi, je wilt aan de slag. Daarmee zet je een belangrijke eerste stap! Kom in contact met Femmie! Ze bezit heel veel antwoorden en kan je veel vertellen over wat we voor je kunnen betekenen.

Femmie Jansen

Fitch Psycholoog